Na film składają się cztery pomniejsze opowieści, które łączy obecna także w poprzednich filmach reżysera tematyka. Rasoulof ponownie stawia pytania o relacje między państwem oraz legitymizowanym przez nie systemem a jednostką. To tematyka istotna, gdy pamięta się, że w kraju reżysera wciąż stosuje się karę śmierci (według Amnesty International Iran jest w czołówce pięciu państw najczęściej wykonujących ten rodzaj kary). Punkt ciężkości kładzie reżyser nie na pytanie o stosowność tego rodzaju środka represji, lecz o moralne uwikłania osób odpowiedzialnych za jej doraźne przeprowadzenie. Owe kwestie porusza w sposób błyskotliwy, unikając udzielania jasnych odpowiedzi. Film to zestaw historii mogących pełnić funkcję punktu wyjścia dla dalszych rozważań.
całość
https://ciszekpisze.pl/2020/02/pytania-fundamentalne/
(pisane na gorąco, nie redagowałem jeszcze pod kątem błędów)